Det viser at det er mulig å satse på nettbutikk i tillegg til ordinær butikkdrift. For Britt ble nettbutikken viktig for å kunne satse videre på sin butikkdrøm. Hun gikk fra novise til dyktig nettbutikk-eier på 6 måneder!
I mars 2020 drev Britt en vellykket interiørbutikk og åpnet butikk nummer to bare to uker før Covidepedemien rammet handelsstanden og resten av verden. Det kunne vært kroken på døra, men istedenfor, ble det et nettbutikk-eventyr!
Britt valgte å lære hvordan hun skulle lykkes med netthandel, og ett år etter at hun startet på kurset Suksess med netthandel driver hun tre nettbutikker som har livets rett. Hun takker Inspiro Academy og Moen & Co for kurset som har gjort det mulig for henne å lykkes.
- Hvis jeg ikke hadde kommet over Suksess med netthandel, hadde jeg vel fortsatt med den nettbutikkleverandøren jeg hadde, sier hun.
- I så fall er det lite sannsynlig at noen av mine nettbutikker hadde vært på markedet i dag. Den forrige leverandøren lovet gull og grønne skoger som det ble ingenting av. Da anbefaler jeg alle å heller ta Suksess med netthandel-kurset, de holder faktisk det de lover!
Nettbutikk tilpasset hver sin målgruppe
Den opprinnelige interiørbutikken “Britt i By’n”, drives nå hovedsakelig som nettbutikk, men i tillegg har Britt et showrom som er åpent to dager i uken. Hun har fortsatt fargerådgivning som ekstratjeneste og trives med det. Hun er stadig på utkikk etter unike produkter og planlegger å utvide sortimentet for å kunne stå godt i en konkurransepreget bransje.
Britt er opprinnelig rørlegger og vant til et røft språk, dette ga idéen til nettbutikken “Drøye Tekster” som har blitt utrolig populært. Drøye Tekster er favoritten til Britt og et bevis på at ny satsing har betalt seg, de tredoblet nemlig omsetningen sammenlignet med fjoråret fra kr 50 000,- for januar 2023, til en omsetning på kr. 160 000,- for januar 2024!
Alle de 3 barna og mannen hennes er aktive bidragsytere til både innhold til tekster og teknisk arbeid, det kan det gå fort i svingene og de er for lengst vant til hennes «røffe» språk.
-Vi har det ganske morsomt, forteller hun. Stort sett har jeg hatt kopper, men satser nå også på capser og t-skjorter.
Og for å øke gjennomsnittlig salg pr kunde, har jeg innsett at kundene kan være interessert i to kopper og et kort som passer til og så vips, så har jeg klart å øke gjennomsnittsraten til et bedre nivå.
I den tredje nettbutikken, promoterer Britt sin mors design. Moren til Britt er kunstner og designer for et større norsk firma. Men i tillegg har hun skapt noen bestselgere og da var det naturlig å prøve seg på det private markedet også.
Ballen begynte å rulle og Britt bestemte seg for å ta kurs i grafisk design og samtidig investerte hun i trykkeutstyr slik at hun nå kan stå for hele produksjonslinjen selv, i ekte gründerånd.
Fra motgang til idé om nettbutikk
Britt hadde allerede høye skår på Google fra interiørbutikken Britt i By’n og hadde en god business på gang. Da pandemien kom, hadde hun gjort store investeringer for butikk nr 2 som ble en fryktelig nedtur og et økonomisk mareritt.
Til tross for dette, klarte Britt og mannen å redde bedriften fra konkurs. Samtidig forsto hun at de var sårbare og fikk idéen med å ha flere bein å stå på med egen nettbutikk. Hun søkte etter hjelp og kom i kontakt med et firma som leverte en nettbutikkløsning hun trodde ville funke.
Gjennom dette selskapet fikk hun riktignok en nettbutikk og nettbutkkleverandøren var veldig hjelpsomme og service minded, men funksjonene som Britt trengte, var ikke klare og frustrasjonen økte samtidig som at salget uteble.
-Det drev meg nesten til vanvidd at de ikke hadde e-post løsning, rabattkuponger eller at jeg kunne få endret noe så enkelt som fonter og farger selv. Jeg måtte ringe for hver lille detalj og for en som er litt “action man” som meg, var det ekstremt frustrerende og det ble jo også etterhvert ganske dyrt.
Hun innså at dette ikke kunne fortsette i samme spor.
I kurset Suksess med netthandel fikk Britt alt hun trengte!
I februar 2023 tok Britt valget om å satse på “Suksess med netthandel”. På den tiden var hun veldig opptatt med nedleggelser og oppsigelser, så det tok litt tid før hun kom ordentlig i gang med leksjonene. Men, når hun først kom i gang, gikk det radig! I løpet av tre måneder hadde hun og mannen satt opp tre nye nettbutikker i Shopify.
Jeg synes det er så bra med alt som ligger i kursportalen! Jeg er helt frelst, man bare søker på tema og så kommer det opp leksjoner og artikler om det jeg leter etter. Det er logisk og pedagogisk satt opp og det at jeg kan gå tilbake og repetere, det er helt supert!
I Suksess med netthandel er det også egne leksjoner om Shopify og det kom godt med når hun og mannen skulle lære mye nytt på en gang. Nå har de blitt ganske drevne på Shopify og mannen hennes følger med via Spotify-Appen og ringer henne hver gang det er gode konverteringsrater.
- Det hender at vi blir ganske gira når det går bra, som forrige måned når vi hadde 6% konvertering, sier en entusiastisk Britt
Britt er også ivrig deltaker av kurset supporttilbud og deltar ofte på både video-møtene og på de skriftlige Q&A arrangementene med mentorteamet.
Hun er glad for den ukentlige hjelpen.
- I supporten får du veldig utfyllende og tydelige svar. Du ser at det er gjennomtenkt og seriøst, og jeg føler meg alltid sett. Ja, det er mye jobb og det må jeg gjøre selv, men jeg hadde ikke klart det uten dette kurset - jeg har fått all den hjelpen jeg vil og må ha.
Britt har benyttet muligheten som gis for å forlenge kurstilgangen. Dette har en ekstra kostnad, men den er helt overkommelig og verdt hver krone, mener hun.
- Jeg er veldig glad for å være en del av fellesskapet og ha tilgang til kursdelene. Det gir meg ekstra trygghet og det er lett for meg å anbefale dette kurset til andre. Og så er det deilig at det er på norsk.
-Jeg kan forstå at noen synes kurset er overveldende, men da er det bare å ta en ting av gangen, så kommer man seg i mål. Jeg vet jo at man bør følge leksjonene i den rekkefølgen de ligger, men for meg har det vært ekstra fint å kunne gå litt fram og tilbake når jeg lurer på noe spesielt og den friheten setter jeg veldig pris på.
Verdien av god kundepleie og nye idéer for nettbutikken
Britt understreker at det å tydelig vise at det er en norsk nettbutikk på framsiden var noe som hun innså tidlig. De har chattetjeneste og sender gjerne personlige e-poster slik at det ikke er noe tvil om at hun er en seriøs aktør med ekte mennesker bak.
-Vi er opptatt av å følge opp leveranser og henvendelser på en personlig måte og hvis det av og til kreves en telefon, så gjør vi det også. Vi får mange gode tilbakemeldinger på dette.
Britt klekker stadig ut nye idéer for produkter og måter å markedsføre seg på. Hun vil fortsette å utvikle seg, utvide sortimentet i nettbutikkene sine og ser etter unike produkter som kan passe inn i konseptet. Britt forteller at for dem er det Facebook som genererer mest salg så langt, men at de også prøver seg fram i flere kanaler.
-Det har nok berget meg og min bedrift at jeg kom i gang med Suksess med netthandel og fått innsikt i hvordan man best lykkes med markedsføringen.
Nå jobber Britt enda mer bevisst med tekstarbeidet for annonser og nyhetsbrev med en overbevisning om at det hun skal formidle må komme fra hjertet, men samtidig formuleres på en smart måte.
-I tillegg har jeg blitt en tallnerd i motsetning til før, det har blitt så moro å følge med på konverteringene, i alle fall når det går bra! Det å ha forståelse for de tallene og så se sammenhengen, det er jo alfa omega for å kunne gjøre riktige endringer.
Britts 3 råd for andre med planer om nettbutikk
Britt er klar på hva som har fungert for dem og hva hun vil råde andre til å gjøre som planlegger eller utvikler sin egen nettbutikk.
Du må ha stå-på vilje og troen på deg selv! Det er ingen som gjør det for deg, du må ha drivkraften selv hvis du virkelig skal lykkes.
Du må ha gode produkter som du tror på, vær nøye med valg av leverandører og sørg for god kommunikasjon.
Du må du være tålmodig. Det å få ditt første salg og fortsatt vekst er ikke gjort over natta.
Britt har bygget e-postliste gjennom denne tiden og har nå over femten hundre på listen. Nyhetsbrevene har en åpningsrate på over 50%, noe som bekrefter interessen hos mottakerne.
-Takket være verktøyene og all den kunnskapen jeg har tilgang til gjennom Suksess med netthandel, Mentorhjelpen og Facebook gruppen, synes jeg at jeg har blitt ganske god som nettbutikk-aktør. Jeg anbefaler alle å gjøre det samme!
Vi gratulerer Britt med suksessen og gleder oss til å følge henne videre på reisen mot nye, gode resultater!
Her finner du nettbutikkene til Britt: