De siste månedene har Lene lært mye om netthandel hun ikke visste hun måtte kunne!
Lene Lier har startet gårdsbutikk og nettbutikk basert på sine interesser. Hun har lang erfaring fra retail business og har jobbet i alle roller i klesbransjen. Så hun er godt kjent med å drive butikk, men innså fort at nettbutikk er noe helt annet.
- Det har vært en utrolig bratt læringskurve for oss, sier Lene
- Nettbutikken ble lansert i april, og jeg startet på kurset “Suksess med netthandel” i mai-juni.
I august åpnet vi gårdsbutikken. Det har vært mye på en gang og på kort tid, men jeg føler det som om vi har holdt på mye lenger fordi det har skjedd så mye!
Lene og mannen fikk idéen til sitt butikkonsept fra de mange reisene sine.
- Gårdsbutikken vår er veldig meg, sier Lene.
- Jeg brenner for unike og rustikke design, kvalitet og økologiske produkter og med egen netthandel kan jeg sende mine produkter til kunder i hele Norge!
Noen kunder kommer bare for å kjøpe vintage varer, for de vet de får kvalitet. Jeg er jo veldig interessert i historie og da blir det lett å komme i kontakt med kunder som deler samme interesse. Det gir så stor glede når kundene er fornøyd med produktene og servicen fra oss! Idéen til butikkeventyret startet egentlig for to år siden, da Lene og mannen hennes innså at tiden var moden for å ta skrittet ut i det ukjente. Det var mye å sette seg inn i og i mellomtiden hadde Lene funnet Netthandelspodden til Thomas Moen, der hun lytter titt og ofte. Det var også gjennom Thomas at hun fikk øynene opp for Suksess med netthandel.
- Vi forsto fort at vi ikke kunne nok om netthandel selv og bestemte oss derfor for å lære av de beste, sier Lene.
- Nå er vi godt i gang med å få nettbutikken slik vi ønsker og jeg gleder meg til det som skal gjøres framover.
Synlighet på Google – gratis og gunstig
Lene forstod raskt at hun hadde mye å jobbe med slik at alle delene av nettbutikken kom på plass, slik at de ville treffe målgruppen og idealkunden sin. Hun jobbet derfor godt med kursets innhold, og ikke minst omsatte det hun lærte til praksis.
“Den dagen vår butikk kom på førstesiden på Google, da var det utrolig morsomt og inspirerende!“
- Alt handler jo om å være synlig og markedsføring, og synlighet tar mye mer tid og fokus enn jeg trodde, sier hun.
- Jeg hadde virkelig ikke snøring på hverken markedsføring eller SEO (Search Engine Optimisation) når jeg startet kurset, og jeg må innrømme at jeg fremdeles synes det er vanskelig, men føler i alle fall at jeg er på rett vei! Når jeg ikke fant meg selv på Google, fikk jeg litt panikk, så det ble veldig viktig for meg å få det til, og den dagen vår butikk kom på førstesiden på Google, da var det utrolig morsomt og inspirerende!
En viktig ting Lene lærte i kurset, er det at man ikke skal være så redd for å gjøre noen små feil eller at alt skal være perfekt! Da blir man jo aldri ferdig og det fine med at det som ikke er helt perfekt, er jo bare enda mer menneskelig og kan til og med skape engasjement.
Lene satser på personlig kundeservice
Lene bruker tid på å gjøre leveransene sine personlig og det har svart seg. Med silkepapir, et takkekort som er så pent at det også kan henges på veggen og Instagram adressen sin synlig, ser hun at det gir resultater. - Kunder deler bilder når de har fått varene og viser begeistring over det estetiske til andre, sier hun. Når det skjer, blir Lene spesielt glad og synes det ekstra arbeidet er gull verdt. Nå har nettbutikken til Lene et gjennomsnittsresultat per kjøp på NOK 1 770,- og det er hun godt fornøyd med.
- Jeg har beinkontroll med marginene, og det kan ikke understrekes nok – det er alfa omega for overlevelse, sier hun.
- Moms og regnskap har jeg hjelp til, men jeg må være den som setter opp et realistisk budsjett og tar ansvar for drift og vekst av nettbutikken. Heldigvis har jeg en mann som er ganske realistisk og hjelper meg med å være tålmodig. Vi har tro på at vi skal kunne leve av det vi gjør, men det blir ikke i år og kanskje heller ikke til neste år, men vi kommer dit!
Lene har fått flere gode tilbakemeldinger fra kundene sine, og her er en koselig melding som gjør arbeidsdagen ekstra hyggelig:
«Supersjarmernde LeMaLou Garden!
Har handlet både i nettbutikken og på den koselige gårdsbutikken. Netthandel var smidig og lett, produktene nøyaktig som forventet fra bilder og beskrivelser i nettbutikk. Det er ekstra hyggelig å handle i den sjarmerende butikken der Lene og Louie tar godt imot meg. Godt fornøyd med alt jeg har handlet av både keramikk, tekstiler og klær. Særlig glad er jeg blitt i kjolen jeg har kjøpt, den ble raskt et favorittplagg.»
Jeg aldri klart dette uten kurset Suksess med netthandel og Inspiro!”
Lene er en person som ler lett, er veldig kreativ og vil mye. Da er det nyttig med struktur og planlegging, som var noe av det hun fikk hjelp med i kurset!
- Det er mye mer å lære enn jeg trodde, så nettbutikken har gjennomgått mange endringer siden den ble lansert og det er enda et stykke igjen før vi er i mål. Nå jobber jeg blant annet med å få atmosfæren fra gårdsbutikken inn i nettbutikken vår, det er jo ikke så lett å vite hva nettkundene tenker og synes siden man ikke ser personen bak. Da må jeg bare bruke meg selv og det jeg brenner for, og satse på at det treffer de som finner meg på nettet.
Lene forteller at hun synes det er mye som er bra med kurset Suksess med netthandel, blant annet at hun kan ta kursdelene i sitt eget tempo. Hun har også benyttet seg flittig av alle ressursene og webinarene i Suksess med netthandel.
Det å ha en støttende «hånd» som leder meg gjennom de forskjellige fasene og prosessen med å etablere en netthandel, har vært helt avgjørende. Jeg spør om alt, jeg, og jeg får alltid svar!
Lene liker også Facebookgruppen for kursdeltakerne.
- Der er det virkelig interaction, sier hun!
I den lukkede Facebook gruppen kan Suksess med netthandel-deltakerne dele egne suksesshistorier og tips, få tilbakemeldinger på sin netthandel eller annonse, finne inspirasjon, utfordringer og oppgaver fra Inspiro og ikke minst benytte Mentorhjelpen.
Hardt arbeid må til for å lykkes som netthandelsaktør!
Lene kunne ingenting om netthandel når hun startet, men med kurset Suksess med netthandel har hun lært mye hun ikke visste hun trengte.
Jeg var skikkelig uvitende når jeg startet, men selv om det har vært krevende så langt, ser jeg alle mulighetene som åpner seg ved å lære alt dette selv, sier hun.
Jeg kunne jo kjøpt tjenestene og kanskje hatt en nettbutikk på plass fortere, men da hadde det begrenset seg veldig for videre utvikling. Nå trenger jeg ikke å være avhengig av andre, jeg vet hva jeg må gjøre og hvorfor. Det gir en enorm selvtillit og trygghet. Jeg føler at jeg har kontroll, vet hvor jeg vil og hvordan jeg skal komme dit.
Der har Suksess med netthandel hatt stor betydning, men man må være nysgjerrig og aktiv på kurset for å virkelig lykkes.
Lene har lært mye de siste månedene, og har oppdaget at det er mye som må holdes styr på. Ved å være realistisk, tålmodig og ydmyk har hun kommet et langt steg videre i sin netthandelsreise.
- Man kan ikke tro på enhjørninger her, ingenting kommer av seg selv, kun hardt arbeid, sier Lene.
Lene er en som liker å gjennomgå leksjoner flere ganger og ettersom hun allerede hadde lansert en nettbutikk og hadde produktspekteret klart, gikk hun rett på kursdel 3 som omhandler Markedsføring.
- Men, jeg har funnet så mye nyttig fra både kursdel 1 om å bygge grunnmuren og kursdel 2 om å bygge opp nettbutikken, så det å ha tilgang til hele kurset, er supert.
Noe av det viktigste Lene har lært er å skrive gode produktbeskrivelser
Lene forteller at hun har hatt spesielt god nytte av leksjonene om produktbeskrivelse!
- Bildetitler og beskrivelser har mye større betydning enn det jeg trodde! Jeg blir litt småsprø av alt jeg må tenke på for å ikke bli kastet ut av FB, kan jeg skrive Deilig og myk eller God mot huden – kan jeg skrive deilig, kan jeg skrive hud?
Lene ler hjertelig og fortsetter: - Og så er det lengden på URL'en, slike ting man ikke tenker på, men som forklares så godt i kurset.
Step by step metoden i nettkurset til Inspiro er så fin og derfor liker jeg kurset så godt, for hvis jeg følger det til punkt og prikke, kan jeg egentlig ikke gjøre så mange feil.
Lene liker å skrive og synes det er spennende å utvikle innholdet til nettbutikken, men hun tror at for de som ikke har interesse for det, kan tekstarbeidet være spesielt utfordrende. Derfor er det så bra med disse leksjonene og jeg kunne faktisk tenkt meg enda mer om dette emnet.
Kan jeg, så kan du! Bruk ressursene og rådene fra Inspiro Academy!
En annen ressurs Lene bruker som vi også anbefaler, er å finne inspirasjon fra konkurrenter online
– «Steal with pride», som det sies.
- Jeg blir jo flinkere til å se hva som funker og hva som ikke funker etter hvert og det er ganske nyttig å følge med på mine konkurrenter og også de jeg har som egne favoritter på nettet, sier hun.
- Jeg har spesielt et idol som jeg synes er utrolig flink til å engasjere og hun byr på seg selv til stadighet. Det har gitt meg mot til å gjøre det samme i min egen netthandel.
Tøffe tider krever treffsikkert budskap
Med så mange utfordringer som har oppstått med krig i Ukraina, energikrise og økte transportkostnader i tillegg til en hard koronaperiode, så har det blitt enda mer viktig å nisje seg ned og treffe behovet til idealkunden, mener Lene.
Etter kort tid har Lene og mannen opplevd å få flere gjenkjøpskunder, noe som gir både ekstra glede og pågangsmot.
- Det kan komme godt med, for etter Jul, kommer det to tøffe salgsmåneder, sier Lene.
-Jeg har fått det rådet at man må bare stålsette seg for januar og februar, da skal jeg kjøre flere bundle-tilbud som jeg allerede har testet på lysene mine med godt resultat. Det er forresten noe jeg skal spørre mer om på neste Q&A! Lene noterer i huskelisten sin og ser forventningsfull ut.
- Det som er så fint med Q&A i tillegg til at man får svar på spørsmålene sine, er at det ofte linkes til en leksjon eller artikkel som omhandler akkurat det man trenger hjelp til. Det setter jeg veldig stor pris på og lærer mye av.
Lenes gode råd til deg som vil lykkes med egen nettbutikk
- Du må aldri glemme å se på hva du har fått til! Det kan fort bli litt mørkt hvis man bare tenker på det man ikke har rukket i tiden som har gått. Derfor har jeg begynt å dele opp de store gjørelistene mine i mindre deler slik at jeg lettere kan holde oversikt over oppgavene mine.
Avslutningsvis, gir Lene sine tre viktigste råd til andre som vil lykkes med nettbutikk:
· Ikke glem å regne på dine marginer. Ha kontroll på tallene dine!
· Sett av penger til Markedsføring og lær mest mulig om organisk søk
· Sørg for god struktur og ha tålmodighet
- Kan jeg få det til, kan hvem som helst klare det, det er ikke tull!
Besøk nettbutiken til Lene her:www.lemalou.no
VIL DU GJØRE SOM LENE?
Å starte din egen nettbutikk eller oppnå bedre resultater i butikken du allerede driver?
Da anbefaler vi deg å ta en prat med en av våre dyktige kursrådgiver, som kan hjelpe deg i gang, og jobbe fram en plan for hvordan du kan lykkes med din egen nettbutikk.